Vi bruger Cookies!

X
Ove Frier

Rejsebeskrivelser fra nær og fjern

Skotland 2010
26.07.10 - 02.08.10

SÃ¥ kom der pludselig gang i rejseaktiviteterne igen efter et Ã¥rs tid uden projekter. Denne gang gÃ¥r turen til Skotland sammen med min gode rejsemakker AK - kendt fra tidligere ture til USA, Australien og Island. Der var ikke lang tid fra tanke til handling. Vi kunne begge holde lidt fri omkring uge 30 og der var 2 emner oppe og vende : Gibraltar-omrÃ¥det og sÃ¥ en gammel drøm om Skotland. Valget var ikke svært og der blev indkaldt til rejsemøde med en god bøf pÃ¥ grillen og lidt internet research. I løbet af 1. halveg af VM-kampen Tyskland-Spanien var der booket flybilletter hos RyanAir, 2 ture gennem Viator.com og overnatninger pÃ¥ centralt beliggende vandrehjem. Med internet og en pæn portion erfaring er det ingen sag at planlægge sin egen ferie - en ikke-charterferie. SÃ¥ var der kun finplanlægningen og ventetiden tilbage.

Mandag d. 26. juli 2010
Vi havde afgang med RyanAir kl. 14:30 fra Billund sÃ¥ der var god tid til rundere inden turen gik til BLL og alt det formelle blev klaret. Flyet var 1 time forsinket sÃ¥ vi tog lige en morfar inden vi fik lov at gÃ¥ ombord - den der kom først fik de bedste pladser. Alle mand hurtig pÃ¥ plads og afsted de ca 1½ time til Edinburgh. Lidt servering og lotteri ombord - mod betaling selvfølgelig. Fin indflyvning og hurtig gennem lufthavnen til Skylink-100 busserne, hvor vi for 6 GBP fik en returbillet ind til centrum. Det var nemt. Vort første vandrehjem St. Christophers Tourist Hostel lÃ¥ 100 meter fra busstop pÃ¥ Waverly Bridge sÃ¥ ku' det være nemmere?. Stedet var ok uden at være prangende, men vi skulle osse bare sove der og ha' et sted at parkere vor bagage. Aftenen var afsat til lokal research. The Royal Mile var mÃ¥let og straks blev vi budt velkommen af sækkepibemusik og masser af gøgl - det sÃ¥ lovende ud. Det var her det skete - masser af boder, barer og restauranter. Aftensmaden fik vi pÃ¥ en kurdisk/mellemøstlig restaurant med alt godt fra menukortet. Man kunne ikke fÃ¥ alkoholdig øl/vin - det var jo en arabisk restaurant. Nu ganske hyggelig alligevel. PÃ¥ hjemvejen skulle vi lige teste en af de mere end 100 pubber de har i byen. Masser af folk i byen selvom det var mandag. Vi hang lidt ud pÃ¥ vandrehjemmet med de andre.

Hovedgaden "The Royal Mile"

The Royal Mile

Nogle af de mange artister i byen

Flot blomsterdekoration

Tirsdag d. 27. juli 2010
Vi fandt ud af, at opholdet var incl. morgenmad sÃ¥ det nappede vi inden rygsækken blev monteret og vi tog pÃ¥ sightseeing. Først gennem deres flotte park med masser af blomster - især et ur hovedsagelig af husløg var flot. Ellers var det de mange sponsor-bænke som man lagde mærke til. Next stop var Edinburgh Castle - godt vi kom tidlig sÃ¥ vi stod kort tid i kø. Det er jo et must nÃ¥r man er i Edinburgh - det var ogsÃ¥ et flot gammelt slot, som lÃ¥ flot pÃ¥ toppen med en genial udsigt over byen. OgsÃ¥ her var der masser af turister - især asiater, som er allevegne. SÃ¥ var der tid til varm cacao pÃ¥ Starbucks sÃ¥ de gamle ben kunne hviles.    Vi var blevet anbefalet et besøg pÃ¥ The Scotch Whisky Experience sÃ¥ vi købte billet - en rejse med info om fremstilling, udbredelse og sidst men ikke mindst smagning. Tror nu aldrig jeg bliver den store whisky drikker. Stedet havde landets største samling af forskellige flasker - knap 3400 flasker talte samlingen. Et spændende besøg i flotte kulisser. Frokost pÃ¥ Hard Rock Café er altid godt med festlige tjenere, masser af turister, god musik og altid god mad. Det er nu altid et hit. En lille middagslur skulle der til - og sÃ¥ afsted igen. Op pÃ¥ Milen og mod Parlamentet og Dronningeslottet. Her fik vi øje bjerget og der var folk pÃ¥ toppen - der skulle vi ogsÃ¥ op. Fra toppen havde vi en fantastisk udsigt over byen og fjorden - dejligt bare at sidde og nyde udsigten. Retur via kirkegÃ¥rden, hvor vi fandt nogle gamle gravstene - her gjorde de nu ikke sÃ¥ meget ud af deres kirkegÃ¥rde. Godt møre og dagens 2. bad - sÃ¥ var vi klar til aftenudflugt og spisning pÃ¥ den Bengalske restaurant. Vi var stort set de eneste selvom den lÃ¥ pÃ¥ hovedstrøget. Endnu en oplevelsesrig dag var slut og vi skulle hjem og gøre klar til morgendagens 3-dages udflugt til Isle of Skye.

Edinburgh Castle

En af de mange CityTour busser

Deres taxi'er var spøjse

Og jo telefonbokse findes stadig i Skotland

Flotte bjerge lige uden for byen

The Scotch Whisky Experience

Flot udvalg af whisky

Onsdag d. 28. juli 2010
Der var mødetid kl. 09.00 ved Rabbies kontoret sÃ¥ vi havde god tid. Heldigvis havde vi overnatning tæt med Milen, hvor alting skete - men det var jo heller ikke helt tilfældig valgt. Spændende at møde sine rejsemakkere pÃ¥ turen - der var amerikanere, canadiere, russere, en australier og et par fra Bermuda. Og med Eddie ved rattet gik det ud af byen. Kørte forbi Stirling Castle - den skulle vi jo se pÃ¥ søndag. Masser af Loch's undervejs pÃ¥ vej ind i Highlands og tusindvis af fÃ¥r som græssede - det var et flot syn. Første stop var ved Glencoe, hvor turens første Castle skulle besøges. Samtidig fik vi en masse historie om stedet og hvilke film som var optaget i omrÃ¥det. En ikke-filmkyndig som mig fangede da lige ordet Monthy Python - det lød bekendt. Slotsbesøg er jo noget man skal i Skotland. Det var tid til frokost i Fort William og her skulle vi prøve deres Fish'n Chips - jeg ved nu ikke rigtig hvad jeg skal mene om deres slatne pommes - fisken var ok. Vi gjorde holdt ved et krigsmonument pÃ¥ ruten - endnu et historisk besøg. Et af de mere kendte "Eilean Donan Castle" gjorde indtryk - utrolig velholdt med en flot udsigt over søerne. Jo de ku' godt de gamle krigere. I den lille by Gallander var der kaffepause sÃ¥ vi fandt en lille café, hvor vi fik serveret en rigtig god gulerodskage. Sidst pÃ¥ eftermiddagen nærmede vi os Kyle of Lochals og broen til Isle of Skye. Vi havde set "Anne-Vibeke rejser's tur til Skotland", hvor dette fantastiske navn "Kyle of Lochalsh" blev nævnt. MÃ¥let var hovedbyen Portree og hvad var mere naturlig end skotsk musik i bilen det sidste stykke ind til byen. Nogle havde valgt hotel - vi kunne godt "nøjes" med et bed and breakfast. Vi boede helt ned til bugten og havde den mest fantastiske udsigt - det tegnede godt. Tarradale hed stedet og husets ejere var bare fantastiske - det var service af høj klasse og vi fik en snak med ham. De er jo altid interesserede i at høre hvad vi var for nogle gutter. Et dejligt bad og ned i byen. Aftensmad pÃ¥ Caledonia og videre til MacNab, hvor vi hørte musik. Det var lige os med en god lokal øl og go' musik. Det var hygge. En god dag var slut og vi glædede os til næste dags tur rundt pÃ¥ Isle of Skye.

Doune Castle

Vores lille bus

Eilean Donan Castle

Sidste by inden Isle of Skye - Kyle of Lochalsh

Her boede vi pÃ¥ Tarradale B&B

Torsdag d. 29. juli 2010
Der var mødetid kl. 9.00 sÃ¥ morgenmad kl. 8.00 var vel passende og igen udsøgt service fra værtsparret - alt hvad vi kunne ønske os. Pick-up kl. 9.00 og klar med friske batterier i kameraet og kikkert - nu skulle vi pÃ¥ ø-tur rundt pÃ¥ Isle of Skye. Godt med bjerge overalt - passede perfekt til de mange græssende fÃ¥r, som nok var det eneste som kunne græsse her. FÃ¥ steder finder man sÃ¥ meget flot natur pÃ¥ sÃ¥ lille et sted. Søer og elve i massevis sÃ¥ man bliver helt overvældet af naturen. Vi tog mod Old Man of Storr - nogle flotte klipper som kan ses fra lang afstand. Kursen var sat mod øens vestligste punkt : Neist Point - det glædede vi os til da vi havde læst at der var muligheder for at spotte hvaler. En lille smal vej derud og samme smalle vej tilbage sÃ¥ det er nok ikke tilfældig, at de har lavet en masse vigepladser sÃ¥ bilerne kan passere hinanden. Det ku' godt blive irriterende efterhÃ¥nden, men hva' vi sku' ku' plages med det et par dage. Fra p-pladsen havde vi en god times tid til at gÃ¥ pÃ¥ opdagelser. Jeg tog stien helt ud til fyrtÃ¥rnet - jamen en udsigt og over Atlanterhavet og med de lodrette klipper mod havet, hvor tusindvis af fugle havde deres reder - imponerende. Skotland er jo kendt for sit lunefulde vejr, men vi mÃ¥ ha' haft heldet - vi havde perfekt vejr til sÃ¥dan en rundtur. Kikkerten var en go' ting her og kort før afgang spejdede jeg ud over vandet og pludselig sÃ¥ jeg en hval bryde havoverfladen. En gang mere og sÃ¥ var den væk. Guiden fortalte det var minke whales (vÃ¥gehvaler) - et flot syn selv om det var pÃ¥ lang afstand. Vi tog mod bjergpasset Quiraing i noget at Storbritaniens højeste bjergomrÃ¥der. Vi gjorde masser af stop, hvor der var rig mulighed for at skyde nogle fotos og Eddie fortalte historier. Eftermiddagen blev brugt pÃ¥ den nordlige del af øen, hvor vi besøgte nogle smÃ¥ landsbyer og en af deres kirker, der ogsÃ¥ havde en særlig historie. Vi endte ude pÃ¥ østsiden af øen med udsigt til fastlandet og en ubeskrivelig udsigt over bugten ind til Portree. Det var natur af høj klasse. Hjemme pÃ¥ B&B for at gøre klar til en tur i byen om aftenen. Sonderede spisestederne og endte pÃ¥ MacNab, hvor en god anretning og en øl i baren var noget vi ku' bruge. Vejret var godt sÃ¥ vi cruisede lidt rundt og endte pÃ¥ en lokalpub med noget live music - ikke en hvilken som helst pub, men den hvor Donnie Munro ofte kom forbi. Han bor i byen, men desværre kom han ikke forbi denne aften. Vi faldt i snak med en dansker, som tilfældigvis var havnet i Portree for 1½ Ã¥r siden, købte sig en bÃ¥d og tjente til dagen og vejen ved at fiske og  sælge fisk til restauranterne. Endnu en fantastisk dag var slut.

Neist Point

Frier pÃ¥ Neist Point ved Atlanterhavet

Neist Point Lighthouse

En af de mange flotte søer pÃ¥ øen

Den lille købmand i Glendale

Tid til et besøg pÃ¥ en lille hyggelig café

Frodig og grønt overalt

Beskeden kirkegÃ¥rd med udsigt

Fredag d. 30. juli 2010
Der var tid til afsked med vore B&B værter og Portree. Isle of Skye - vi kommer igen hvis vi er pÃ¥ disse kanter. Five Sisters of Kintail var næste stop - endnu flere flotte bjerge. Middagsstoppet var ved Loch Ness, hvor der var tid pÃ¥ egen hÃ¥nd til at fÃ¥ lidt at spise og ellers gÃ¥ pÃ¥ jagt efter "Nessie". Han var ikke lige hjemme idag sÃ¥ vi nøjedes med at se nogle bÃ¥de blive transporteret op gennem sluserne i byen. Her gav det skam en lille byge, men pyt. Fortsatte gennem det centrale højland sydover med stop ved adskillige spots som hver havde sin historie. Kom tæt forbi Dundee og Perth (ikke den rigtige) og inden vi kom helt ned fra bjergene sÃ¥ vi sne pÃ¥ bjergtoppene i det fjerne - nÃ¥ ja sne i juli mÃ¥ned i Skotland. Rullede over de store broer inden vi landede igen ved stationen i Edinburgh efter en rigtig god rundrejse i The Highlands. Næste projekt var at finde Euro Hostel - skulle blive rart med vort eget værelse. Ikke det store luxus, men det lÃ¥ centralt og vi skulle jo bare sove der og vaskes lidt. Fandt en internet-café sÃ¥ der sku' lige checkes lidt nyheder og skrives en melding hjem - det er altid hyggelig nÃ¥r man er pÃ¥ langfart. Op og ned af The Mile for at samle appetit. Masser af folk i byen, men vi fik os lige mast ind pÃ¥ en italiensk restaurant med god mad og fin betjening. Her gav vi gode drikkepenge.

Aftenstemning i Portree, Isle of Skye

Havnegaden i Portree

Flot flod i lækre omgivelser

Sluserne ved Loch Ness

Lørdag d. 31. juli 2010
Efter en go' nats søvn havde vi en hel dag foran os i byen. Ingen morgenmad med i prisen sÃ¥ vi mÃ¥tte improvisere lidt pÃ¥ en nærliggende café med gode sager. Første punkt pÃ¥ dagsordenen var det vi ville kalde Edinburgh's akropolis - nogle gamle ruiner som vi lige skulle op og kravle lidt pÃ¥. En kirkegÃ¥rd med gravstene fra 1700-tallet kom vi ogsÃ¥ lige forbi. Frokosten tog vi pÃ¥ en af traditions restauranterne - Hard Rock Café - sÃ¥ ku' vi ogsÃ¥ lige købe en t-shirt og fÃ¥ en pose til LLB. Altid et lækkert sted at komme. Nu ikke fordi vi skulle købe det store med hjem, dog lige en pose Starbucks kaffe til en kollega og lidt souvenir til LLB. Vi løb ind i noget festival med musik og show pÃ¥ sÃ¥ her infiltrerede vi os lidt. Vi hoppede ogsÃ¥ lige pÃ¥ en af de mange CityTour busser. Der er Ã¥benbart 2 forskellige slags - den dyre med live guideservice ombord og den billige med cd. Vi havde desværre valgt de dyre løsning med en kedelige guide med en træls stemme - men var det noget at sige til det, hvis man har kørt den samme runde 10 gange om dagen i 30 Ã¥r og fortalt om den samme historie om de samme gamle berømtheder. Aftenen bød god spisning besøg pÃ¥ et par af de mange sports-pubs, hvor man altid kunne nyde en lokal øl og en fodboldkamp.

Edinburgh's svar pÃ¥ Akropolis

Hard Rock Café Edinburgh

Søndag d. 1. august 2010
Tidlig op og gøre klar til dagens udflugt til Stirling Castle og Loch Lomond. Mødested var igen Rabbies kontoret på Milen så der passede jo fint med en croissant og varm cacao på Starbucks. Idag var der både chauffør og guide ombord og så afsted mod Stirling Castle - stedet hvor Runrig holdt sin 30 års jubilæumskoncert den 23. august 2003. Godt vi kom så tidlig for ret hurtigt blev der kø både for at parkere og for at komme ind. Vi havde en god times tid til at se de mange udstillinger og selvfølgelig kom man gennem souvenirboden. Der var mange castles på vores tur og endnu en - Doune Castle - havde vi mulighed for at besøge. Ikke uden grund skotterne har mange nationalparker - Trossachs og Callender kørte vi igennem på vejen mod en af de attraktioner jeg så meget frem til - Loch Lomond. Vi gjorde holdt ved et gammelt hotel og vi måtte ned og røre ved vandet og få taget en flok billeder til en billedeserie hjem til LLB. Vi så turbåde på søen, men vi havde kun tid til en gåtur langs bredden. Igen idag var vejret med os til dette cult-besøg. En fin dagstur var slut og desværre var det vores sidste aften i byen. Vi havde bestilt bord på en skotsk restaurant og nød lidt skotske specialiteter inden en afsluttende øl på pubben. Hostel som vi boede på lignede mest af alt en tidligere kollegie kompleks med det mest nødvendige og ikke mere. Der var masser af hostels rundt i byen så det burde være muligt at finde et sted at sove - også selvom man bare kommer tilfældig forbi byen.

Stirling Castle

Loch Lomond NP

Sejltur pÃ¥ Loch Lomond

Cult-søen Loch Lomond

Smuk sø pÃ¥ en smuk dag

Mandag d. 2 august 2010
Sidste dag i Skotland - vi skulle flyve kl. 11:30 sÃ¥ der var god tid fÃ¥ proppet rygsækken med souvenirs og droppet noget af de gamle tøj. Der blev til lidt hurtig morgenmad i gÃ¥gaden inden det gik den tunge vej ned mod Sky-link busserne og retur til lufthavnen. Det gik problemfrit med at fÃ¥ afleveret rygsækken og komme gennem security og sÃ¥ ku' vi passende bruge de sidste pund pÃ¥ en cola. Ryanair flight 6632 afgik planmæssigt og hjemturen tog kun 1t10min sÃ¥ der var fanfare i flyet da vi landede i Billund. Endnu et rejse-projekt nærmede sig sin afslutning og endnu engang gik det planmæssigt - jo en god gang planlægning kombineret med en pæn portion erfaring er ikke en dÃ¥rlig cocktail. Edinburgh og Skotland i det hele taget er helt sikkert et besøg værd. Hvis man er til storbyferie er Edinburgh yderst hyggelig og er man ogsÃ¥ til storslÃ¥et natur - ja sÃ¥ findes der da vist ikke ret meget som overgÃ¥r Skotland. Denne tur fÃ¥r en hel del stjerner og kan varmt anbefales til alle. Tak for denne gang.